FAQ Algemeen (NL)
⁉️


EN  FR

FAQ Algemeen



Verzendingen

Waar moet het adres op de brief staan?

Voor een gedetailleerde beschrijving lees: Waar moet het adres op de brief staan?

Kan ik de status van mijn brief opvolgen?

Ja. In het persoonlijke dashboard kan je altijd controleren wanneer de brief verzonden is.

Hoe kan ik weten of mijn brief niet is afgeleverd?

Indien de brief niet is afgeleverd, ontvang je hierover een statusreport in het dashboard.

Kan ik een brief annuleren voor verzending?

Dit kan enkel zolang er nog niet voor de brief betaald is. Vanaf het moment dat de brief betaald is, wordt deze automatisch verzonden.

Door wie wordt de post afgeleverd?

We werken samen met verschillende verzendbedrijven afhankelijk van het land van bestemming.  Voor België is dat bijvoorbeeld bpost, voor Nederland PostNL, ...

Wat gebeurt er met onbezorgbare post?

Als je geen verzendadres opgaf bij de verzending komen onbezorgbare documenten terug binnen bij onze printing partner en worden daar vernietigd. Je ontvangt vervolgens een melding in het dashboard dat de documenten niet zijn afgeleverd.

Als je een verzendadres hebt opgegeven worden de documenten naar dat adres teruggestuurd.  Enkel bij aangetekende verzendingen zal je dit dan kunnen opvolgen in het Postbird dashboard.

Zijn er afwijkende bezorgdagen rond feestdagen?

Ja. Onze postservice volgt dezelfde regulering omtrent bezorgdagen zoals die van de Nationale verzend partner.

Aangetekende zending

Hoe werkt een aangetekende zending?

Een aangetekende zending wordt binnen de 3 werkdagen op de bestemming aangeboden. Indien de ontvanger de aangetekende brief niet in ontvangst kan nemen, ontvangt deze een uitnodigingsbrief in de bus. Hij of zij zal zich daarmee moeten melden op een postkantoor of postpunt om de aangetekende brief in ontvangst te nemen. Indien dit niet gebeurt binnen een termijn van 2 weken, stuurt de postale partner deze terug naar onze printing partner die de envelop zal inscannen en de brief zal vernietigen.  Binnen Postbird wordt de status van die brief dan automatisch aangepast.

Wat betekent de status “teruggestuurd naar afzender” bij een aangetekende verzending?

De status “teruggestuurd naar afzender” betekent dat de aangetekende brief niet kon worden afgeleverd bij de ontvanger. In dit geval komt de brief terug bij onze printing partner die vervolgens de brief zal vernietigen.

Kan ik de status van mijn aangetekende zending opvolgen?

Ja. Wanneer de aangetekende zending is afgeleverd, krijg je daarover een afleveringsbevestiging in het persoonlijke dashboard.

Wat als mijn aangetekende zending niet aankomt?

Wanneer de aangetekende zending niet kan worden afgeleverd, krijg je daarover een melding in het dashboard. De aangetekende zending wordt vervolgens vernietigd door onze printing partner.

Hoe krijg ik een bewijs van mijn aangetekende zending?

Je kan een bewijs van verzending downloaden voor je aangetekende verzending in Postbird.

Krijg ik een track en trace code van mijn aangetekende internationale zending naar bijvoorbeeld Nederland of Frankrijk?

Momenteel kan je enkel aangetekend verzenden naar België en Nederland.  De komende weken gaan we ook aangetekende zendingen naar EU landen toelaten.

Voorkeuren

Welke formaten van envelop kan ik gebruiken?

Voor de envelop zijn de formaten C5 en C4 mogelijk.  Postbird maakt automatisch een keuze op basis van het aantal pagina's in het document.

Welke formaten van papier kan ik gebruiken?

Voor het papierformaat is enkel A4 mogelijk.

Zijn er enveloppen met vensters?

Postbird gebruikt uitsluitend vensterenveloppen.

Kan ik iets laten drukken op de enveloppe?

Het is mogelijk om een eigen design voor enveloppen te gebruiken voor België en Nederland.  Neem hiervoor contact met ons op.

Kan ik enkel PDF’s uploaden?

De Postbird applicatie ondersteunt PDF’s en Word documenten in letter of A4 formaat. 

Hoeveel pagina’s mag mijn brief maximum bevatten?

De brief mag maximaal 65 pagina’s bevatten.

Hoeveel brieven kan ik versturen?

Je kan ongelimiteerd brieven versturen met onze Postbird applicatie.

Kan ik foto’s aan mijn brieven toevoegen?

Ja, dit kan.

Kan ik dubbelzijdig versturen?

Ja. Het is mogelijk om zowel enkelzijdig als dubbelzijdig te versturen. Logischerwijs betaal je voor enkelzijdige verzendingen iets meer.

Kan ik mijn briefhoofd op de brief zetten?

Ja. Dankzij onze tool is het mogelijk om briefpapier te personaliseren.  Dit doe je door een workflow aan te maken.

Wat als ik het adres wil wijzigen?

Je kan het adres wijzigen door de brief te selecteren en te klikken op het groene potlood. In het venster 'Verzendopties' kan je manueel het adres wijzigen en kiezen om de adreszone te overschrijven of om een voorblad toe te voegen waarop het adres komt te staan.

Technisch

Hoe verstuur ik meerdere brieven tegelijkertijd?

Dit kan eenvoudig door meerdere brieven te selecteren tijdens het uploaden.

Hoe maak ik automatisch van één standaarddocument talloze persoonlijke documenten op naam?

Dit kan met de tool \"Mail Merge\" in Microsoft Word.

Welke internetbrowsers kan ik gebruiken?

Postbird ondersteunt volgende browsers: Chrome (latest),safari (> 9),firefox (latest),internet explorer (> 10), edge (> 13), Ios (> 9) en Android (> 5.0).

Heb ik speciale hardware nodig voor het gebruik van Postbird?

Neen. Indien de hardware voldoende is voor de laatst ondersteunde browsers, zal Postbird vloeiend werken.

Account

Kan ik ook gebruik maken van Postbird als particulier?

Ja. Postbird is beschikbaar voor zowel particulieren als bedrijven.

Kan ik meerdere medewerkers aan mijn bedrijfsaccount koppelen?

Nee, momenteel is dit niet mogelijk.

Wat moet ik doen als ik niet langer Postbird wil gebruiken?

Je kan het  account altijd stopzetten door ons een mailtje te sturen.

Moet ik een account aanmaken?

Ja. Het is niet mogelijk om een brief te versturen zonder account.

Kan ik mijn wachtwoord veranderen?

Ja. Je kan het wachtwoord veranderen door te klikken op 'Profiel' in de linkerkolom.

Krijg ik een overzicht van verzonden documenten?

Voor een onbepaalde periode krijg je een overzicht van de verzonden documenten in het account. Dankzij onze ‘archiving feature’ kan je bij betalende abonnementen de PDF bestanden van verzonden documenten ook onbepaald bewaren. Hier zijn extra kosten aan verbonden.

Extra

Kan ik ook brieven versturen vanaf mijn smartphone?

Ja. Je kan met Postbird brieven versturen vanaf eender welk toestel: Computer, smartphone of tablet.  Postbird is echter niet geoptimaliseerd voor het werken op smartphone.

Heb ik postzegels nodig?

Neen. Dankzij Postbird heb je geen postzegels, enveloppen of inkt meer nodig.

Hoeveel geld en tijd bespaar ik?

Dankzij Postbird besteed je 95% minder tijd aan postverzending. Bovendien moet je geen geld meer uitgeven aan enveloppen, postzegels of inkt. Het is duidelijk dat brieven versturen met Postbird veel goedkoper is dan het zelf te doen.

Op welke momenten kan ik brieven versturen?

Postbird is 24u/24u en 7 dagen op 7 beschikbaar. Brieven sturen kan dus waar en wanneer je maar wilt.